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Sgarbossa Antonio

Sgarbossa-bio

Antonio Sgarbossa inizia la sua attività artistica all’età di dodici anni frequentando un laboratorio di ceramica d’arte in Bassano. Nel 1971 si trasferisce per alcuni anni a Nouchatel in Svizzera, con un gruppo di artisti europei forma uno studio d’arte denominato “La Soffitta”. Qui ottiene i suoi primi riconoscimenti. Rientrato in Italia nel 1976, apre uno studio di ceramiche d’arte. Nel 1978 la sua prima importante personale di pittura alla Galleria Il Fiore. Personali e collettive in varie città d’Italia e Svizzera.

Sgarbossa è partito dall’idea neodadista del decoupage, cioè dagli strati di manifesti, di vecchie foto, ma l’ha riportata in chiave tutta pittorica, dentro un mondo che, via via che il nostro occhio lo scopre, diventa favoloso, carico di suggestioni, dolcissimo nell’armonia cromatica, estroso nei tagli d’immagini, sempre in movimento, pronto a catturarci fino in fondo e farci sognare. Ha dipinto recentemente quadri dalle stesure finissime con inserti di parvenze antiche: figure canoviane, echi caravaggeschi, architetture rinascimentali. Interni del tempo, scorci del quotidiano vivere con le presenze d’oggi ha approfondito il suo mondo espressivo: s’è fatto moderno pur restando antico, ha scavato al di dentro, ha costruito. Egli è dentro la cultura nomade e curiosa del nostro tempo, ma anche dentro una sapienza di resa cromatica e materica che risale ad un grande passato. Vale osservarle a fondo le sue opere: gustarne la suggestiva magia che da esse promana… chissà: potrebbe essere proprio l’altra faccia della luna che noi da sempre agogniamo di vedere.

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Antonio Sgarbossa began his artistic activity at the age of twelve by attending a ceramic art workshop in Bassano. In 1971 he moved for some years to Nouchatel in Switzerland, with a group of European artists he formed an art studio called "La Soffitta". Here he gets his first awards. Returning to Italy in 1976, he opens an art ceramics studio. In 1978 his first important personal painting at the Il Fiore Gallery. Personal and collective in various cities of Italy and Switzerland. Sgarbossa started from the neodadist idea of decoupage, that is, from the layers of posters, old photos, but he brought it back in a completely pictorial key, into a world that, as our eye discovers it, becomes fabulous, full of suggestions , very sweet in chromatic harmony, whimsical in the cuts of images, always in motion, ready to capture us to the end and make us dream. He has recently painted very fine paintings with inserts of ancient appearances: Canova figures, Caravaggesque echoes, Renaissance architecture. Interiors of time, glimpses of everyday life with the presences of today has deepened its expressive world: it has become modern while remaining ancient, it has dug inside, it has built. We see but also we are crazy, in the sense that we enter the moving mechanism of the picture letting ourselves be carried away by our sensations: until the picture becomes "ours", a mirror of our culture, of our sensitivity, of our way of interpreting today. Here lies the relevance of this painter. He is within the nomadic and curious culture of our time, but also within a wisdom of chromatic and material rendering that dates back to a great past. It is worth observing his works thoroughly: enjoying the evocative magic that emanates from them ... who knows: it could be the other side of the moon that we have always longed to see.